Twee moties van de VVD om woningbouw versnelling mogelijk te maken

In de raadsvergadering van gisterenavond heeft de fractie van de VVD twee moties binnengehaald om versnelling in de woningbouw mogelijk te maken. De moties riepen het college op beleid te ontwikkelen op basis waarvan de gemeente strategische gronden kan verwerven met als doel hierop woningbouw te laten plaatsvinden en om bij het VNG-congres een motie in te dienen met als doel een landelijke goede generieke regeling ten aanzien van spuitzones te ontwikkelen.

Eén van de speerpunten voor de VVD-fractie is op dit moment woningbouw. De VVD is er groot voorstander van om aan de gereedschapskist van het college een aantal gereedschappen toe te voegen.

Actief grondbeleid
De motie over het actief grondbeleid gaat over het verwerven van beschikbare grond om op te bouwen.
De gemeente heeft maar zeer beperkt gronden in haar bezit. Hierdoor zijn we afhankelijk van projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties.

Om dit te doorbreken en de regie weer in handen van de gemeente te krijgen pleit de VVD voor actief grondbeleid.

Spuitzones
We leven in een agrarisch gebied waar woningbouw regelmatig wordt gehinderd door de aanwezigheid van spuitzones. Zonder iets af te doen aan het nut van deze zones, hebben wij toch gemeend om ook hierover een motie in te dienen.

Wettelijke regels m.b.t. de omvang van spuitzones t.o.v. woningbouw zijn er niet. In principe wordt de omvang van een spuitzone tot woningbouw overgelaten aan de gemeenteraad. Echter is er in diverse zaken jurisprudentie ontstaan waarbij de rechter als vuistregel een spuitzone van 50 meter heeft bepaald. Deze vuistregel is niet gebaseerd op enig wetenschappelijk onderzoek of op wetgeving. Daarom wil de VVD het college vragen op het VNG-congres een motie in te dienen om het VNG te bewegen een landelijk overleg te starten met de juiste partijen om tot integraal en landelijke regelgeving te komen die wetenschappelijk onderbouwde kaders voor spuitzones vaststelt.