Wat heeft het college zelf gedaan om deze tekorten terug te dringen? We hebben de wethouder meermalen gevraagd om een verantwoording van het gevoerde beleid. We kregen nooit een antwoord. Vorig jaar op 10 november tijdens de begrotingsraad zei hij nog dat we niet zo negatief moesten zijn over de financiën, dat de gemeente er goed voorstond en dat de provincie heel tevreden was. Twee maanden later zaten we in een vergaand bezuinigingstraject.
Wat gaat daar dan mis? Wie het coalitieakkoord leest of de jaarstukken 2020 begrijpt waarom. De focus lag op alle andere zaken. Speeltuinenbeleid, hondenbelasting afschaffen, klokhuis openhouden, winkeltijden beperken, sporthal uiteraard. De ondernemers hebben het nog nooit zo zwaar gehad dan in de afgelopen anderhalf jaar. Hun zaken moesten sluiten, iedereen moest thuis werken, veel spaargeld moest worden aangesproken. Maar de motie van de VVD om de ondernemers te ondersteunen, die werd niet uitgevoerd. Dat had geen prioriteit zogenaamd omdat daarvoor geen geld was in de begroting 2020. Daar lag de focus niet op.
Wat heeft dit college eigenlijk gedaan voor onze ondernemers? Geprobeerd de wegen af te waarderen, toeristenbelasting voor arbeidsmigranten. Nu de winkels en horeca weer open kan, slaat het college aan het bellen om de ZZP’er te ondersteunen. Nu de winkel weer open kan, zijn we pas aan de slag gegaan met de motie van de VVD en is het college gestart met een nota economie. Dat had natuurlijk veel eerder moeten zijn opgepakt.
De scholen en gymzalen zijn al jaren verouderd. Het kost €16 miljoen euro om het weer op te knappen. De 1 miljoen euro die we jaarlijks ontvangen vanuit het rijk gaat op aan de gaten. We moeten het gaan lenen. Toen we de wethouder vorig jaar vroegen of de sporthal ook bij het Integraal huisvestingsplan hoorde, zei hij van niet. Nu staat de nieuwbouw sporthal in de jaarstukken toch weer netjes bij het IHP. Kunt u dit ons en onze inwoners nog uitleggen, college?
Hoe dan ook, het laat goed zien op welke bijzondere wijze de prioriteiten door dit college gesteld worden. Terwijl alle scholen en gymzalen verouderd zijn, gaat er toch 5,8 miljoen totale kosten naar één sporthal in Maurik. En wederom in Maurik. De VVD denkt dat de investeringen veel beter over de gemeente verdeeld moeten worden.
Nou, dat is een goeie vraag. Hadden onze inwoners hetzelfde gekozen als ze van tevoren hadden geweten dat hun kosten zo omhoog zouden gaan? Sinds 2018 zijn de lokale lasten gestegen met maar liefst 21%. Onze gemeente zit qua belastingcapaciteit 37% hoger dan het landelijk gemiddelde. We zitten hier natuurlijk niet in het Gooi. Wat hebben onze inwoners daar dan voor teruggekregen?
Het afschaffen van de hondenbelasting, die nu weer wordt ingevoerd, het opstellen van het speeltuinenbeleid wat nu is stopgezet, de winkelopeningstijden die verruimd zijn en een jaar later weer beperkt, een poging om wegen af te waarderen om onkosten te besparen, wat op zich weer veel kostte om als resultaat te presenteren dat afwaarderen geen geld oplevert, een sporthal van 5,8 miljoen totale kosten. Dat is nog afgezien van de 25% stijging van bouwkosten sinds eind 2020 ook afgezien van het risico €193k per jaar als de exploitant het toch geen 40 volhoudt en de gemeente het zelf moet gaan doen. Bij de boeren wordt inmiddels toeristenbelasting geind voor arbeidsmigranten, de subsidie voor molens is stopgezet, inwoners met grafrechten voor onbepaalde tijd moeten toch weer onderhoudskosten gaan betalen.
Waar hebben onze inwoners meer belang bij, of een gezond financieel beleid of cadeautjes waarvoor ze naderhand zelf de rekening gepresenteerd krijgen? Met een groot gebaar een klapsigaar van gemeentebelangen.
Naast de anderhalf miljoen overhevelingsbudgetten wil het college ook de beschikking over de 8 miljoen investeringsbudgetten. Sindskort zijn er nieuwe regels voor de boekhouding die voorschrijven dat deze investeringsbudgetten niet langer onzichtbaar mogen worden doorgeschoven. De raad moet ervan op de hoogte worden gesteld en er een besluit over nemen. De lijst van investeringsbudgetten was bij de jaarstukken niet toegevoegd. We wisten dus niet waaruit die 8 miljoen is opgebouwd. Dat is op zijn zachts gezegd een bijzondere manier van een besluit nemen. Hoe kunnen we nu zien of dit de juiste beslissing is. Zeker nu we moeten bezuinigen.
De VVD heeft de lijst opgevraagd. Hierin lezen we tal van posten die zich prachtig lenen voor structurele bezuinigingen. Een menukaart voor ons bezuinigingstraject. Wat staat daar dan in? Kosten voor het gemeentehuis €1,2 miljoen. Vloerbedekking 350k, werkplekken 426k, ict 400k. Maar de grootste hap van 3,5 miljoen gaat naar de sporthal.
We denken dat juist deze structurele posten moeten worden herzien door de raad in het bezuinigingstraject. We zullen het voorstel amenderen en deze investeringsbudgetten van 8 miljoen bevriezen om ze te koppelen aan het bezuinigingstraject.
1. Het bedrag van 1,5 miljoen overhevelingsbudgetten en de investeringsbudgetten van 8 miljoen te
bevriezen en over 6 weken te betrekken bij het ZBB-traject;
2. Een reserve in te stellen “Investeringsbudgetten 2022”;
3. De aanwending van onttrekkingen van deze reserve te koppelen aan het project ZBB waar een
integrale afweging kan worden gemaakt;
4. Dat het college middels voorstellen aan de raad onttrekkingen kan doen aan de reserve Investeringsbudgetten 2022;