Sporthal Maurik | Dit project is uit de hand gelopen

Demontabele judoaccommodatie op Papendal

Sporthal Maurik

Kunnen wij een sporthal betalen? Nee. De gemeente Buren verkeert in financieel zwaar weer. Er is een begrotingstekort van maar liefst 2,4 miljoen euro en daar hebben we nog geen oplossing voor gevonden. Daar nu extra structurele lasten aan toevoegen is financieel onverantwoord.

Door continue budgetoverschrijdingen is de sporthal inmiddels 400% duurder dan in het eerste voorstel. Deze 5 miljoen euro hebben we niet. Dit project is uit de hand gelopen.

Een belangrijke factor in de steeds oplopende kosten is dat de gemeente het zelf uitvoert. Een ambtelijk apparaat zorgt voor vertraging. Expertise moet worden ingehuurd. Daarnaast is tot 4 keer toe gebleken dat men is uitgegaan van de verkeerde cijfers waardoor er steeds geld bij moest.

Het voorstel van de VVD, D66, CDA, PCG en PvdD om op korte termijn tot een snelle oplossing te komen voor de scholen door te onderzoeken of er een semipermanente buitensport accommodatie geplaatst kan worden, is gisteren in de raad aangenomen. Voor de lange termijn willen de partijen het plan voor de sporthal uitzetten in de markt met als voorwaarde dat de scholen er kunnen gymmen. Zodoende kan er nog steeds tegemoetgekomen worden aan de wensen van de verenigingen. Een belangrijk verschil is dat de gemeente daar geen rol in heeft, waardoor de financiële risico’s niet bij onze inwoners worden neergelegd.

Gemeenteraadsvergadering van 11 juli 2019 | betoog VVD:

1.     Dit is een moeilijk besluit. Voor ons allemaal. Natuurlijk willen wij ook praten over het belang van sport en beweging. Dat een plek van samenkomst verenigingen verbindt. Dat een sportaccommodatie veel zou kunnen betekenen voor de leefbaarheid in onze gemeente. Dat het belangrijk is om te investeren in preventie. Dat willen wij allemaal. Goed, we hebben tien minuten voor aanvang van deze raad te horen gekregen dat de cijfers die zijn doorgerekend weer niet kloppen. Dat is nu de vierde keer. Het wordt tijd om gezond verstand te gaan gebruiken. Dit project is uit de hand gelopen.

2.     Hoewel wij als gemeente op dit moment voldoen aan de wettelijke verplichtingen voor het faciliteren van bewegingsonderwijs, is de VVD van mening dat er snel een oplossing moet komen voor de scholen in Maurik. Er is jaren geleden een gymzaal beloofd. Daar moeten we ons aan houden.

3.     Vandaag nemen we een besluit over weer een budgetoverschrijding in het dossier van de sporthal. De sporthal kost inmiddels bijna 5 miljoen euro. Keer op keer komen er kosten bij. In 2018 nog €600.000,- , ditmaal besluiten we over weer 1,1 miljoen extra overschrijding. De sporthal is inmiddels 400% duurder dan bij het eerste voorstel.

4.     Kunnen we dit betalen? nee. De gemeente verkeert in financieel zwaar weer. We hebben een tekort van 2,4 miljoen. Daar hebben we nog geen oplossing voor. We moeten nog op zoek naar besparingsmogelijkheden. Deze zullen niet makkelijk te vinden zijn, omdat er in het verleden al veel bezuinigd is. Daar nu extra structurele lasten toevoegen is financieel onverantwoord.

5.     Er is gekozen voor dekking uit de IBP gelden. In gewoon Nederlands betekent dat broekzak, vestzak. We schuiven met geld. Dit geld nu toekennen heeft onvermijdelijke consequenties voor de uitvoering van andere opdrachten die de gemeente heeft. Te denken valt aan de energietransitie, de omgevingswet, kerngericht werken, hondenbelasting, onderwijs, mobiliteit en infrastructuur, etc. De enige andere knop om aan te draaien is de knop van de OZB verhoging of het toevoegen van andere belastingen.

6.     In het coalitieakkoord staat: “De gemeentelijke belastingen worden niet extra verhoogd.” Dat is een afspraak die we hebben gemaakt tussen de VVD, GB en PvdA. De VVD wil zich daar aan houden. Dat betekent dat we moeilijke keuzes moeten maken. We willen allemaal investeren in sport en beweging. We willen allemaal cadeautjes uitdelen. Maar de waarheid is dat we dat nu niet kunnen betalen. Met gemeenschapsgeld moeten we zorgvuldig omgaan.

7.     Is een sporthal nodig? Nee. Het is wenselijk. Ook de VVD ziet voor zich dat een sporthal een mooie toevoeging kan zijn aan leefbaarheid van een samenleving. In theorie kunnen verenigingen daar samenkomen en kan het ervoor zorgen dat meer mensen gaan bewegen. In theorie. Het moet echter wel duidelijk zijn dat er ook behoefte aan is en dat zo’n hal rendabel kan zijn. We zeggen het maar zoals het is. De gemeente Buren heeft ongeveer 60 verenigingen en slechts 3 daarvan hebben een intentieverklaring getekend om de hal te willen gebruiken. Hebben zich in de afgelopen 2 jaar sinds het besluit in december 2017 tot het bouwen van de sporthal verenigingen gemeld met interesse? Nee. Is er marktonderzoek gedaan? Nee. Ligt er een exploitatieplan? nee. Is het duidelijk op welke wijze de sporthallen in aangrenzende gemeenten voor concurrentie zullen zorgen? nee.  Onze gemeente kent 26k inwoners die verspreid wonen over een groot gebied. Wie van hen gaat echt gebruik maken van de hal? Het zijn allemaal vragen waar dit raadsvoorstel geen antwoord op geeft.

8.     Daar komt bij dat de kosten voor de varianten afgezien van de variant met de turnhal schattingen zijn. Daar komt tien minuten voor aanvang van deze raad bij dat de cijfers van de doorrekening niet kloppen. Als we nu ‘ja’ zeggen tegen deze sporthal weten we niet of dit ook de daadwerkelijke kosten zullen zijn. Maar dat het nog meer zal gaan kosten weten we allemaal. De VVD wil niet dat we nu ‘ja’ zeggen tegen een onvoldoende uitgewerkt plan en dat onze inwoners de komende 40 jaar opdraaien voor de kosten.

9.     Een belangrijke factor in de steeds oplopende kosten is dat de gemeente het zelf uitvoert. Een ambtelijk apparaat zorgt voor vertraging. Expertise moet worden ingehuurd. Daarnaast is tot vier keer toe gebleken dat er is uitgegaan van de verkeerde cijfers. Het feit dat wij vanavond opnieuw moeten besluiten over de sporthal heeft precies daarmee te maken. De vervangingskosten waren niet meegenomen, waardoor er een forse structurele overschrijding ontstond. En nu mogen wij er weer meer geld bij doen.

10.  En dat geld hebben we niet. Als de situatie moeilijk is heb je het meest aan mensen die je gewoon zeggen hoe het ervoor staat. We kunnen het niet betalen. Dat vinden we een heel moeilijke beslissing. Zeker als we denken aan de verenigingen. Dat geldt voor alle fracties.

11.  Wat kunnen we wel? Als de wiedeweerga een oplossing vinden voor de scholen in Maurik. We willen dat het college de mogelijkheid onderzoekt van een semi permanente sportaccommodatie, zodat scholen snel uit de voeten kunnen. Voor de lange termijn kan onderzocht worden of het plan voor de sporthal kan worden uitgezet in de markt met de voorwaarde dat de scholen er mogen gymmen. Zo kan er nog steeds tegemoet gekomen worden aan de wensen van verenigingen. Het is belangrijk dat de gemeente daar geen rol in krijgt, omdat dan de risico’s voor onze inwoners zijn.

12.  In samenwerking met D66, CDA, PCG en PvdD heeft de VVD een amendement opgesteld met een aanpak voor de korte en de lange termijn.

U kunt dit betoog hier bekijken. En